Horizon: Een levende Legende!

De Horizon is een levende legende op de Hollandse wateren. Voor veel schippers ademt ze nostalgie door haar roemrijke geschiedenis. Zo was Horizon ooit crimescene in een bekende Duitse krimi. Nog altijd siert 'Rooie Gerrit' op het etiket van de bekende Schippersbitter op háár achterdek, aan háár stuurwiel. Ook hebben velen de puzzel van 500 stukjes gelegd met haar bevallige beeltenis. Zeetjalk Horizon: van voormalig turfvrachtschip, naar woon-/werkschip, naar opleidingsschip en charteraar, daarna woon- en plezierschip.....en nu is ze een zeer bijzondere logeerplek voor de liefhebber. Voor wie het boeiend vindt, zetten we de geschiedenis van onze geliefde Grand Old Lady hieronder uiteen.   

 

1895 - 1947

In 1895 liet schipper Scholten voor eigen rekening een ijzeren zeetjalk bouwen in Veendam werf onbekend. De tjalk werd 22 meter lang en 5 meter breed, met aan de wind 150 m² zeil. *‘Linquenda’ werd haar naam. Gebouwd als zeetjalk was ze bedoeld voor de grotere binnenwateren, het kustgebied, waaronder de Wadden, en de Noord- en Oostzee. De tweemaster kon 114 ton vracht vervoeren. In vergelijking met ‘gewone’ tjalken hebben zeetjalken een relatief hoge kop en kont. Daardoor hebben ze meer zeeg. Ook zijn zeetjalken robuuster gebouwd. Het zijn eigenschappen die de zeewaardigheid ten goede komen. Zeewaardig of niet, de Linquenda/Horizon heeft waarschijnlijk niet lang over de zee gezworven. In 1908 nam de zoon, pas getrouwd, het schip over en 39 lange jaren voer dit echtpaar met ladingen turf van Nieuw-Amsterdam naar Enkhuizen en terug, tien reizen per jaar. Tot in 1947 schipper Scholten voorgoed het anker in Hoorn liet vallen, de turfhandel loonde niet meer. De tjalk werd uiteindelijk opgekocht door het echtpaar Jan. J.C. Kraamer & Elsa M. Kraamer-Ferguson. Beide binnenhuisarchitect te Amsterdam. 

*Linquenda staat voor de Latijnse spreuk van de Romeinse dichter/filosoof Horatius (65 – 8 v.C.) en luidt voluit: ‘Linquenda tellus, et domus, et placens uxor’ en betekent: Eens moeten wij deze grond, dit huis en de dierbare echtgenote verlaten.

 

1947 - 1965

In de zomer van 1949 werd het schip door het echtpaar Kraamer,  op de werf van de firma Gorter te Hoogezand naar eigen ontwerp verbouwd tot een woon- en werkjacht. Onder het verhoogde achterdek werd een ruim eigenaarsverblijf gerealiseerd, welke tevens werd gebruikt als werkruimte, met een aparte slaap hut. Tevens werd er een 'roef' gerealiseerd met uitzicht over het water. Door het verhoogde achterdek en het plaatsen van een roef ontstond hiertussen een kuip waarin banken werden geplaatst. Vanuit de roef liep men naar beneden waar een eetzaaltje met kombuis was gemaakt met daarachter slaaphutten waar zo’n 18 mensen comfortabel konden worden ondergebracht.

Het echtpaar had nl. vanaf het begin een tweeledig doel met deze kostbare onderneming. In de eerste plaats konden zij het schip gebruiken als verplaatsbaar kantoor en woonhuis, door het schip zo dichtbij als mogelijk aan te leggen bij de plaats waar zij op dat moment met een opdracht bezig waren. Op de tweede plaats was het voor het echtpaar de bedoeling dat er ook andere mensen konden delen in de vreugde van het schip. Negen maanden per jaar woonde en werkte het echtpaar Kraamer aan boord van de inmiddels tot 'Horizon' gedoopte tjalk.

De slaaphutten waren uitneembaar en de roef was met enkele simpele handgrepen makkelijk om te bouwen tot een 'podium' waar de heer Kraamer voor een publiek van ongeveer 50 mensen lezingen kon houden over de binnenhuisarchitectuur.

Drie maanden per jaar zwierf 'Horizon' over de Nederlandse wateren met een 20-tal mensen aan boord, die een onbezorgde vakantie hadden geboekt.

In het jaar 1953 heeft de Horizon gediend als hospitaalschip voor het Leger des Heils tijdens de watersnoodramp in Zeeland. Dit is beschreven in een artikel in de Water Kampioen. In het Pinksterweekend van 1963 zonk de juist geheel voor de zomerverhuur geschilderde en opgeknapte 'Horizon' in de haven van Hoorn. In juli 1965 werd de 'Horizon' te koop aan geboden middels een advertentie in de Water Kampioen.

 

1971 - 1996

In het jaar 1971 verandert 'Horizon' van eigenaar en werd eigendom van De Nederlandse Zeilschool (NZS), Balgerij 1, 2159 LZ te Kaag. Hier deed zij als een van de eerste Nederlandse zeilschepen dienst als zeilschool. Genoemde eigenaren zijn hier de heer Wim Patist en de heer Neve.

In 1973 werd de 'Horizon' opnieuw ingezet in de chartervaart. Voor zover bekend en gedocumenteerd waren 'Horizon' en 'De Zwarte Valk' op dat moment de eerste twee charterschepen in heel Nederland welke volledig waren ingericht voor dit doel. Vanaf dat moment hebben veel nationaliteiten op het schip meegevaren. Zo zijn er reisverslagen gevonden van Japanners en Amerikanen. Het schip was vooral geliefd bij de Duitsers. Alle gasten- en logboeken zijn bewaard gebleven.

Leuk om te weten is dat de 'Horizon' is gebruikt als locatie voor het filmen van een bekende Duitse Krimi. Ook is zij samen met de 'De Zwarte Valk' gefotografeerd in de haven van Marken, waar een puzzel van is gemaakt en geproduceerd. Deze puzzel hebben wij in ons bezit. (Schmidt Puzzel, 500 teile, 34 x 53 cm)

 

1996 - 2001

In 1996 kwam de 'Horizon' in het bezit van Gerrit Boonen. Een schipper gepokt en gemazzeld door 30 jaar ervaring bij de Marine. Met Enkhuizen als thuishaven en varend onder de vlag van ‘De Zeilvaart’, werd onder zijn leiding het ruime sop gekozen. Regelmatig voer de 'Horizon' naar de wadden eilanden en zwierf het over het IJsselmeer. Tevens heeft de 'Horizon', naast de verschillende races, waaronder de Beurtveer en Strontrace, in 2000 deelgenomen aan Sail 2000. Schipper Boonen heeft in 2001 definitief besloten om de 'Horizon' te verkopen. Hij had naast de 'Horizon' nog een tjalk in zijn bezit de "Moeke Zorn" en besloot om zijn oude dag te slijten met de zorg voor 1 schip in plaats van 2. De ‘Moeke Zorn’ is qua afmetingen iets groter en ruimer opgezet dan de 'Horizon' en was daarom financieel aantrekkelijker om te behouden en nog enkele jaren als charter te gebruiken.

 

2001 - 2006

In 2001 is de 'Horizon' verkocht aan Johan Griffioen en Rosa Los. zij hebben toen het interieur enigszins aangepast om het schip echt te gaan gebruiken als zijnde een woonschip. De meeste slaaphutten zijn ontdaan van de stapelbedden en wastafels. Het achterschip is een grote slaapkamer geworden met veel kast- en bergruimte. En er is een kleine werkplaats gemaakt in het verlengde van de machinekamer. De roef en de algemene ruimte zijn identiek gebleven. Evenals de kombuis en 1 slaap hut. Er is een badkamer ingericht met aansluiting voor de wasmachine en droger en bergruimte in het vooronder. Helaas hebben Johan en Rosa na al dit harde werken niet lang kunnen genieten van het resultaat. De relatie is verbroken en tot grote spijt hebben ze het schip wat hun erg lief was moeten verkopen. Sindsdien heeft de 'Horizon' te koop gelegen via een vastgoedhandelaar in de haven van de Veenderij te Vinkeveen…

 

 2006 - 2018

Het is 2006. Na 1,5 jaar stil en onbewoond te hebben gelegen in de Veenderij te Vinkeveen is 'Horizon' enigszins aangetast door moeder natuur. Brigit van Wegen en Arjen van Rheenen namen een kijkje en waren meteen verkocht. Onder de schil van afgebladerd verf en roest, zagen zij een stoere tjalk, die na een grote schoonmaak- en schilderbeurt weer zoals vanouds het ruime sop koos. Op Urk onderging het schip een keuring en een grote onderhoudsbeurt. Het echtpaar is geregeld te vinden op de wateren van het Markermeer/IJsselmeer en het Wad en nemen zij deel aan diverse evenementen georganiseerd door de verschillende platbodem- en zeilverenigingen.

In 2010 openen zij een restaurant in de jachthaven van Lelystad Haven waarmee het varen en het onderhoud op een laag pitje komen te staan. In 2012 werd de relatie verbroken en blijft Arjen op het schip wonen dat tegenover het restaurant in de haven ligt.

Na een paar jaar neemt Brigit haar intrek weer op het schip in Lelystad. Samen met haar zoon Ingmar houdt ze zich bezig met het achterstallig onderhoud. Wat later vaart zij haar tjalk naar de haven van Spakenburg waar zij toeristen de mogelijkheid ging bieden om te verblijven aan boord van haar schip zodat men kon ervaren hoe het voelt om te leven aan boord van een historisch schip. Tjalk Horizon is nu voor het eerst een B&B! Intussen zijn Brigit en haar zoon aan wal gaan wonen en met een nieuwe drukke baan worden de zorg voor Horizon en het bestieren van de B&B een te zware taak. Zo besluit zij haar geliefde Grande Dame ter verkoop aan te bieden. 

 

2018 - Heden

Eind november 2018 begint voor de inmiddels 123 jaar oude ‘Horizon’ wederom een nieuw hoofdstuk als wij, galeriehouders Eric & Séverine Morren, haar zien. Na eerst een tjalk in Harlingen te hebben bekeken die er totaal verwaarloosd bij lag, reden we zonder enige hoop naar Spakenburg voor het bezichtigen van de tjalk van Brigit. Maar hier was het raak: de Horizon is het schip van onze dromen! Het geluk lacht ons toe als blijkt dat in de pittoreske haven van Wijk bij Duurstede een plek vrij komt dankzij het vertrek van een tjalk van precies dezelfde afmeting. De havenmeester ziet graag historisch schepen als ‘Horizon’ in zijn haven en belooft de plek voor ons te reserveren. Dat geeft de doorslag: we tekenen het koopcontract en samen met de vorige eigenaar Arjen van Rheenen varen we op een koude decemberdag de ‘Horizon’ naar haar nieuwe veilige haven.

Per direct nemen we ‘Horizon’ onder handen. Achterstallig timmerwerk wordt aangepakt, de motor, apparatuur en bekabeling gecheckt en/of vernieuwd. In april 2019 wordt ze bij de Museumwerf Vreeswijk aan wal gehesen: de gebroken mast wordt vervangen, ze krijgt van onder tot boven een nieuwe verflaag, een boegschroef, nieuwe accu’s, een nieuwe aggregator en tot slot wordt ze gekeurd. Trots als een pauw varen we onze ‘Horizon’ in juni 2019 terug naar Wijk bij Duurstede. Hier zetten we de puntjes op de i: we schaffen nieuwe meubels aan, nieuwe matrassen, beddengoed, handdoeken, borden & bestek, et cetera, want

Met goedvinden van de havenmeester mogen we Horizon delen met mensen zoals u: mensen die op zoek zijn naar een bijzondere ervaring en graag genieten van de historie van het schip en de schilderachtige omgeving. Uiteraard genieten wij zelf ook zoveel mogelijk van ons schip. Een mooie nieuwe fase voor zowel de oude zeetjalk als voor ons is aangebroken!